zaterdag 7 december 2013

Week 6

Alweer een bijzondere week in Riyadh. Het gaat welhaast ongemerkt voorbij, maar eergisteren was het natuurlijk ook hier Sinterklaas. En we hebben het gevierd met alle Riyadh-collega's op eentje na helaas, want die was op visumreis naar Nederland. Het Sinterklaasfeest blijft een leuk fenomeen om uit te leggen aan de buitenlandse collega's. De term Santa Claus werkt verwarrend, dus gewoon maar Saint Niklas gebruikt. Als je dan verteld dat die man in Spanje woont, per boot van Spanje naar Nederland reist en zomaar verdwijnt als ie met zijn paard op het dak is geweest, dan heb je lachers op je hand. Naughty children for punishment to Spain? Let me go there!! Yes and when you do your upmost you'll be send to Riyadh. Hilariteit alom.
We hebben pakjesavond gevierd bij een collega thuis. Eerst gezamelijk een buffetje genutigd en daarna allemaal een cadeautje gekregen met ook voor allen een leuk gedicht. Bij mij natuurlijk een sneer van mijn Nederlandse tegenpool, omdat sinds ik weg ben mijn cluppie welhaast geen punt meer heeft binnengehaald. Sowieso al zware tijden hier, want zomaar ineens is iedereen fan van een clup die boven ons op de ranglijst staat (wordt steeds moeilijker kiezen voor hen). Goed, dat terzijde. Het cadeautje bestond uit een handig boekje over Saudi Arabië, een leuk geschenk.
In Nederland werd natuurlijk ook Sint gevierd, wat ik gisterenavond via Skype heb mee kunnen maken. Een lange zit voor de buis (van acht tot half een), maar een gezellige boel.

Kinderkerstfeest
De middag ervoor was een mix van culturen door elkaar. Zit ik op het ene moment nog Sinterklaasgedichten te schrijven voor in Nederland, ga ik een half uurtje later naar buiten, krijg ik met 25 graden boven 0 zomaar ineens Rudolph the Rednosed Reindeer om de oren. Blijkt inmiddels bij mij voor de deur het kinderkerstfeest op de compound losgebarsten te zijn. Wat later, terwijl ik bij het zwembad een boek zit te lezen hoor ik Gloria in Excelsis Deo door de speakers schallen, in een keer vermengd met de oproep tot het middaggebed Asr uit de speakers van een nabijgelegen moskee. Mocht je al twijfelen waar je bijhoort, dan ben je hier zeker nu de weg kwijt.

De straat wordt geveegd
Het was grappig om de voorbereidingen voor het kerstfeest te zien. Wekenlang lag bij mij voor de deur een halfafgemaakt terrein, werd er sinds afgelopen maandag alles op alles gezet om het af te krijgen voor het feest. Er werd gewerkt tot 's avonds laat aan verlichting aanbrengen, graszoden leggen, bestraten, versleten palmbomen vervangen, oppoetsen (zie stoffoto) en tot slot asfalt smeren. Alles klaar nu, alhoewel ik benieuwd ben of de graszoden het zullen overleven. De ene dag gelegd worden, de andere dag als ondertapijt voor een speeltuin, barbecue, marktje, terras en springkussen dienen, lijkt me een aardige beproeving.

Tot slot van deze keer, kregen we een bericht dat binnenkort het sportcentrum mogelijk, misschien, als het meezit, zonder verdere tegenslag, in januari zal opengaan. Bijgaande panoramafoto laat alvast een voorproefje zien van een van de sporthallen. Daar kunnen we in Nederland een puntje aan zuigen, indrukwekkend!

Tot volgende week.


 En natuurlijk nog even een mooie zonsopkomst.


6 opmerkingen:

  1. Hé lieve Bas, Hier staat de dag na Sinterklaas gewoon de kerstboom weer! Life goes on! Je krijgt niet heel veel reacties, maar ik hoor her en der dat je Blog wel gelezen wordt. Je krijgt de groeten van Frank Brouwer bijvoorbeeld en Linde de Wit vindt dat je leuk schrijven kan!
    Dus ga zo door!

    Liefs, Hettie.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Hoi Het,

      De blog wordt inderdaad goed bezocht, ik kan dat zien als ik ingelogd ben. Ik kan uiteraard niet zien wie er leest, maar wel hoeveel mensen bezocht hebben.

      Liefs Bas.

      Verwijderen
  2. He Bas!

    Me again...ik lees iedere week trouw hoor...reageer misschien niet altijd maar vind het super leuk je belevenissen te volgen (en zo ook die van mijn buurtjes in NL haha)

    En wat grappig om te lezen dat al die belevenissen, culturen en tradities dan zo door elkaar lopen...snap je identiteiscrisis! :)

    Succes daar en keep the nice writing going!:)

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Hoi Ivonne,

    Geen probleem hoor. Leuk dat je leest en af en toe reageert. Er zijn ook mensen die via de mail reageren. Allemaal prima.

    groetjes Bas.

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Hallo Bas,

    Superleuk om je blog te lezen. Het lijkt mij daar wel een compleet andere wereld.
    Wij hoorden dat je met de Kerst thuis bent. Net op tijd voor de verjaardag van Hettie. Kan je een groot cadeau meenemen. ;)
    In Nederland is de temperatuur nu rond het vriespunt. Dat wordt wennen!
    Wij wensen je vast een goede vlucht.

    Groetjes
    Yvonne en Frank

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Hoi Yvonne en Frank,

      Leuk wat van jullie te horen.
      Ik beschouw mezelf maar als het verjaardagscadeautje voor Hettie.
      Aardig formaat, niet waar?
      Het wordt hier nu ook kouder, nog maar 13 graden volgende week.

      groetjes Bas.

      Verwijderen