vrijdag 12 september 2014

6-3 verkeer en nog wat


En het verhaal gaat nog even verder over de auto’s. Een dankbaar onderwerp, eigenlijk niet zozeer de auto’s als wel het verkeer. Ik ben nog steeds niet uitverbaasd hoe dat hier allemaal werkt. Een week verder en de Spaanse collega heeft nog steeds zijn auto niet terug. Nu werkt (J) het hier zo dat je een lokale vertegenwoordiger mee moet nemen als je iets van een overheidsdienst iets gedaan wilt krijgen. Zo ook als je naar de politie moet. Ook wel handig i.v.m. de taalbarrière. De lokale vertegenwoordiger heeft inmiddels wel ontdekt waar de auto zich nu in Riyadh bevindt, maar dat wil nog niet zeggen dat ie morgen al terug is. Het "buhkra-inshallah"-principe is hier van toepassing, beter bekend als "mañana mañana".
Vandeweek was ik zelf ook aan de beurt. Niet met een bekeuring maar ik kreeg onderweg bezoek van een Arabier die bij het invoegen op een lokale weg hoogstwaarschijnlijk alleen over zijn schouder aan het kijken was en mij over het hoofd zag. Gevolg: een buts boven mijn achterspatbord. Nu geldt hier het principe dat als je als expat een aanrijding krijgt je sowieso schuldig bent, want je hebt er zelf voor gekozen in dit land te vertoeven en de lokalen woonden er al. De Arabier was hier blijkbaar niet van de op de hoogte, want hij wilde zo snel mogelijk weg. De tijd die ik nodig had om een telefoontje met het hoofdkantoor te plegen kon ik hem nog tegenhouden, maar na het uitwisselen van de  telefoonnummers en stiekem snel een foto van zijn kentekenplaat, was ie weg. En gelukkig…geen politie. Dat was voor mij dan ook wel weer prettig. Wel een raar idee dat je je beste vriend moet proberen te ontlopen. Voor de rest wordt het verzekeringswerk, gelukkig had ik 2 getuigen aan boord, ook expats, zullen wel niet geaccepteerd worden mocht het nodig zijn.
Op metrolijn 4 is er nu ook een vertegenwoordiger aangeschoven die de elevated stations gaat doen. Dit houdt voor mij in dat ik me nu alleen nog maar hoef bezig te houden met de elevated stations van lijn 6, in totaal 5 stuks. Waarom deze wijziging doorgevoerd is weet ik niet, mij is niets gevraagd en ik heb de wijziging via via vernomen. Ik heb het idee dat het te goed ging met de stations en dan wil er altijd wel iemand meeliften. Succes kent vele vrienden, zei hij vol zelfvertrouwen. Mijn counterparts bij de ontwerpende partij waren echter niet zo blij. Ze slaakten een grote zucht. Kink in de kabel in een team dat goed liep. De nieuwe man komt uit Korea en blijkt al een paar woorden Engels te kunnen: “yes, no, monning, kestion”. Een overleg met de opdrachtgever dat deze week gecancelled was zonder dat wij daarvan op de hoogte waren, resulteerde in een trip voor nop en tijdens de terugreis maakte de beste man een typerende opmerking. Ik geef keuze uit 3 mogelijke antwoorden (vertaald): 1. Shit, daar gaat onze kostbare tijd, die hadden we wel beter kunnen besteden, 2. Dit was eens maar nooit weer, 3. Nu mis ik mijn middagslaapje. De tijd gaat nu in…. Uit interesse, ik ben nou eenmaal sociaal ingesteld, probeerde ik in de auto een gesprek met hem aan te knopen en vroeg waar hij nu Riyadh woont (Where do you live in Riyadh?). Het eerste antwoord was “yes”. Enfin, 2 kilometer verder had ik mijn vraag aan hem uitgelegd. Ik heb het even gecheckt bij de Engelsen die ik tevens in de auto had, maar mijn Engels was ruim voldoende duidelijk naar hun mening. Nou goed, sterkte maar weer. Komt wel goed schatje.
Gisteren zijn we met een paar man naar de shishashops geweest. Een collega wilde er eentje aanschaffen en had deskundig advies nodig. We hebben ons wederom staan vergapen aan duizenden verschillende waterpijpen, ook met hele leuke slangen in boa-uitvoering. Er zijn er zelfs met Real Madrid of Barcelona-logo's erop, gekkigheid. Op straat werden we onaangenaam verrast door de plotselinge aanwezigheid van een heuse schorpioen, een zwarte. Niets gebeurd hoor, maar toch loop ik nu met de kriebels rond. Goed mijn schoenen uitschudden voor ik ze aantrek en mijn bed opschudden voordat ik erin kruip. Eigenlijk hoef ik me daarover geen zorgen te maken, want er is geen beest die dat territorium overleeft. Maar al met al was het rare gewaarwording. Ze zitten hier dus wel. Helaas geen foto, want hij verstopte zich onder een auto. Ik vond het zomaar prettig dat ik geen slippers aanhad, maar gewoon dichte schoenen.
Dat was het weer voor deze week en volgende week. Ik moet weer even het land uit voor een visumvernieuwing. Dat houdt in dat ik dinsdag naar Dubai vlieg voor werkoverleg aldaar met een onderaannemer en vrijdagnacht doorvlieg naar Nederland. Dan naar het visumbureau en als het meezit ben ik op 26 of 27 september weer present. En dat wordt dan mijn laatste periode….
Temperaturen vanaf 05-09-2014: 42-43-43-42-41-40-41-41. Het is nu al zolang warm geweest dat er geen koud water meer uit de kraan komt.
Buts in de auto.
 
Staaltje luchtvervuiling (en dat al om 6 uur).


Wilde hond vlakbij de compound.
(die kleine staat veel verder weg, lijkt net op ie opgegeten wordt)
 

Geen opmerkingen:

Een reactie posten