zondag 5 oktober 2014

7-1 de laatste ronde vangt aan

Dat meezitten uit mijn vorige bericht is niet echt gelukt. In totaal ben ik 4 keer bij het visumbureau geweest alvorens ik mijn nieuwe visum had. Het verkrijgen van een visum voor Saudi Arabia is dan ook een ingewikkeld proces. Het begint er mee dat je op afspraak met een hele hoop papieren langs moet komen op het visumbureau in Den Haag. Welke papieren precies wil wel eens van tijd tot tijd variëren en ook de toegestane geldigheidtermijn ligt niet eenduidig vast. Een van de basisvereisten is een uitnodiging van een lokale sponsor uit de KSA. Die sponsor hoeft daar bijzonder weinig voor te doen en krijgt voor iedere brief een hele hoop pecunia. Het enige dat ie moet doen is de juiste brief op aanvraag uit Nederland op het gewenste moment te versturen. Die brief bleek deze keer het struikelblok. Bij het eerste bezoek bleek de brief er niet te zijn, bij het tweede bezoek bleek het om een verouderde brief te gaan en pas bij het derde bezoek was alles in orde. Spannend was het of het visum nog op het juiste moment zou arriveren, want het visumbureau zou een weekje dichtgaan i.v.m. de Saudische vakantieperiode. Nou het is gelukt...vóór de vakantie en pas afgelopen vrijdag ben ik in het vliegtuig gestapt.
De vliegreis werd een hele onderneming. Door de mist in 020 en Parijs trad er een behoorlijke vertraging op, waardoor ik pas in Parijs landde op het moment dat het toestel naar Riyadh net vertrokken was. Na enige discussie met de helpdesk in Parijs en mijn voorstel of er nog andere mogelijkheden waren om in Riyadh te komen zonder Air France, werd ik omgeboekt naar Qatar Airways naar een vlucht die me via Doha naar Riyadh zou brengen. Ik zou dan wel wat later in Riyadh aankomen, i.p.v. 21 uur 's avonds pas om 2 uur 's nachts. Mijn koffer zou meteen met me meereizen. Dat laatste leek me sterk omdat bij de normale verbinding naar Riyadh bij AF de kans al 50% is dat de koffer niet op tijd aankomt. Maar goed, ik kon mee. Blijkt Qatar Airways een prima maatschappij te zijn. Uitermate goede verzorging aan boord, genoeg te eten en genoeg bier. Na een hele rustige vlucht geland in Doha en een uurtje later met een spiksplinternieuwe Boeing 787 naar Riyadh. Wat een luxe toestel. Heel ruim opgezet, prettig verlicht en geen zonneschermpjes meer voor de ramen, maar in 5 standen automatisch verduisterbaar glas. Bij aankomst in Riyadh bleek mijn koffer er inderdaad niet te zijn. Het bezoek aan de bagageclaim duurde ruim een uur, waarbij ik niet de traditionele bagagesticker kon laten zien, maar alleen maar een uitgeprint kaartje van de automatische bagage-afhandeling op Schiphol. Dat hadden ze nog nooit gezien. Ik moest 5 keer uitleggen waar ik vandaan kwam, hoe ik gereisd was en waarom mijn koffer of met AF of met QA aan zou komen. Vervolgens werd een eindeloos verhaal getypt, waarbij me meerdere keren verteld werd dat het puur good will was dat ze mijn gegevens noteerden. Ook nog geen Saudisch telefoonnummer, dus het zou waarschijnlijk allemaal niet goedkomen. Dat bleek reuze mee te vallen, want gisterenavond om half elf kreeg ik een sms of ik mijn koffer af wilde komen halen in Riyadh. Vandaag heb ik 'm opgehaald...bij de internationale terminal...gewoon meegekomen met AF op de volgende vlucht. Overigens vandaag zeer vriendelijk en behulpzaam personeel op het vliegveld. Ik heb wel het kastje en de muur gezien en zowat een 4-daagse afstand afgelopen, maar iedereen was uitermate vriendelijk. Zal wel met mijn uitstraling te maken hebben :-).
Vandaag ben ik weer aan het werk gegaan, na gisteren eerst eens fatsoenlijk te hebben bijgeslapen. Het is rustig hier op dit moment. De Hadj wordt op dit moment gevierd en dat betekent dat iedereen minimaal 4 dagen vrij is. Overheidsorganen 2 weken geloof ik. Op de weg is het rustig, op het werk ook. De Spanjaarden en Koreanen hebben besloten hun personeel verplicht verlof te laten hebben gedurende deze dagen, Strukton echter niet, zodat we gewoon kunnen werken. De delegatie is echter wel behoorlijk uitgedund. We zijn met zo'n 20 man verdeeld over 5 zalen. Het is echt een verademing. Geen gekakel, geen ondefinieerbare aroma's en...maar een heel beperkt aantal e-mails. We gaan voorstellen of de anderen niet vaker gezamelijk op vakantie kunnen gaan.
Qua weersomstandigheden is het ook hier herfst geworden. Dat wil zeggen, de temperatuur loopt terug, nog maar zo'n 35 graden i.p.v. ruim 40 en 's nachts koel met 22 graden i.p.v. 30. De dagen worden korter, vergeleken met Nederland ga ik 's avonds al weer in het donker naar huis. 's Ochtend is het echter nog steeds ruim dag. Dat was ook hetgeen me in Nederland de afgelopen 2 weken het meeste moeite kostte, 's ochtends vroeg opstaan. Op de tijd die ik hier gewend ben op te staan (5.30 uur) was in het Nederland nog aardedonker.

Dat was het weer voor nu. Oh ja, nog een klein dingetje en zeker niet onbelangrijk. Ik ben mijn laatste periode ingegaan in Riyadh. Op 22-10 vlieg ik voor vast terug naar Nederland. Door al dat visumgedoe wordt de laatste periode dus een hele korte. Nog 2 verhaaltjes te gaan en dan zit het avontuur Riyadh erop. Wel raar, het jaar is alweer voorbij. Maar ik ben blij terug naar huis te kunnen, ik ga daar in mijn laatste verhaal wat meer over schrijven.

De temperaturen ga ik achterwege laten, het is niet zo spectaculair meer.

Tot volgende week.

19-09 op weg naar Nederland, onderweg gezelschap van een ander vliegtuig, "dichtbij". 

Aankomsthal in Doha, Qatar, pure rijkdom.

Hadj in Riyadh, verlichte "bomen" op de viaducten.
Let even op de stoeprand, dagelijkse praktijk.
Schril contrast in kleurloze wijken.



Billboard.
Er staat: "We zijn op weg naar de toekomst".

Geen opmerkingen:

Een reactie posten