vrijdag 10 oktober 2014

7-2 Afvalrace


Wat ga je doen als je tevoren weet dat je een jaar weg van huis zult zijn en dat je alleen in een appartement zult wonen? Niemand om verantwoording aan af te leggen, maak ik er een zootje van dan zit ik er zelf in, houd ik het een beetje netjes dan heb ik daar profijt van. 1 keer per week komen de schoonmakers, die zie ik nooit, maar als ik op maandagavond mijn flat binnenkom, weet ik dat ze geweest zijn. Standaard de deur maar 1 keer in het slot gedraaid, keukenspulletjes op een andere plek, wc deur open, salontafel verplaatst, nachtkastje verschoven, badmat een kwartslag gedraaid en wasmand dichtgedaan. Iedere week hetzelfde, maar dat denken zij waarschijnlijk ook. Oh ja, ik kan ook nog zien dat er schoongemaakt is J.
Het plannetje dat een jaar geleden in mijn brein ontsproot hebben ze de eerste 2 weken gedwarsboomd, waarop ik betere maatregelen moest treffen om het te laten slagen. Dat wil zeggen, heel consciëntieus iedere zondagavond opruimen, voorkomen dat de schoonmakers mijn kunstwerk als afval zouden blijven beschouwen. Ja, want afval is het, daar geef ik ze gelijk in. Maar menig kunstwerk is door de ogen van een cultuurbarbaar afval, terwijl de kunstenaar en kunstkenners er een andere visie op nahouden. Ik heb zelfs de laatste maanden de tweede slaapkamer op maandag afgesloten om te voorkomen dat een overijverige werknemer een voortijdig einde aan mijn project zou maken.
Vandaag wordt het wereldkundig, vandaag ziet mijn kunstwerk daglicht. Eindelijk, ik ben er lang mee bezig geweest, met het verzamelen althans, en ik heb er lang naar uitgekeken om het te kunnen realiseren. Na vanavond ga ik meehelpen het als afval af te voeren, waar overigens nog menig kliko voor nodig zal zijn.
Het opbouwen was niet direct succesvol, vele meters door mijn flat lopen sjouwen om alles tentoon te kunnen stellen. En verplaatsen was dan nog niet alles, er moest ook nog geassembleerd worden en een juiste compositie bedacht. Tijdens het opbouwen ging het een keer mis toen ik de wetten van de stabiliteit tartte en verloor. Ik had een zogenaamd instabiel evenwicht gecreëerd, dus een evenwicht dat berust op toeval. Met een donderend geraas en gerinkel donderde de toren waaraan ik aan het werk is in elkaar. Gevolg (zie de foto)…glas door de hele flat, tot aan de voordeur 10 meter verderop. En ik stond er middenin…op mijn sokken. De rest van de avond bezig geweest de puinhoop op te ruimen. Onder mijn bank moet ik het nog doen, ook daar nog volop glas. Overigens fijn om te merken dat er niemand even kwam vragen wat er aan de hand was…het kabaal moet toch deuren verderop nog te horen zijn geweest.
Maar wat was ik dan aan het doen? Mijn plannetje was het een jaar lang verzamelen van al het droge afval dat je produceert als je in je uppie bent. Ik was benieuwd hoeveel ik nou zou produceren, niet kunnen produceren, want dan zou je bewust afval gaan creëren, maar gewoon wat er overblijft van een “normaal” huishouden. Zie het filmpje en de foto’s voor het resultaat. De puinhoop werd veroorzaakt door het in elkaar lazeren van mijn toren bierflesjes, 14 stuks gesneuveld en verspreid over de vloer. Op en onder de bank en zelfs bovenin de toren yoghurtemmertjes vond ik nog glas.
Een klein overzicht van mijn productie en ook wat ik dus geconsumeerd heb gedurende een jaar of beter gezegd de 40 weken dat ik hier ben geweest:
-        125 kilo yoghurt verdeeld over ca. 60 emmertjes en bakjes;
-        40 liter bronwater uit ca. 25 flessen;
-        15 liter 7-up uit 6 flessen;
-        5 liter fanta uit 2 flessen;
-        25 liter cola uit 12 flessen;
-        slechts 6 liter melk;
-        48 eieren;
-        25 blikken bonen, sterkte voor de volgende bewoner van mijn flat.
-        28 pakken cruesli, het duurde even voordat ik de lekkerste gevonden had.
-        7 kilo dadels, ook daar heeft het even geduurd voor de juiste smaak gevonden werd.
-        13 blikjes koffiemelk;
-        70 liter vruchtensap variërend van normale tot zeer exotische smaken (van orange met pulp en lemon tot kiwi-lime, lemon-honey-ginger, orange-carrot, orange-peache en orange-ananas). Ik moet eerlijk bekennen dat ik een paar keer overstag gegaan ben door de kleur van het goedje. Bv. de kleur orange-carrot was onweerstaanbaar, maar het smaakte als sinaasappelen uit een put.
-        5 kg suiker verdeeld over 7 doosjes;
-        4 potten chocopasta;
-        25 zakken chips (niet op de foto, decoreerde te moeilijk);
-        2 potten zilveruitjes en augurken (bah, wat waren ze vies, maar ja je bent verslaafd of je bent het niet);
-        5 tubes tandpasta, 5 bussen scheerschuim, 20 flessen shampoo;
-        5 kilo waspoeder.
 
Nou, dat was wel zo’n beetje het zwaartepunt, voor de rest kijk maar naar de plaatjes en de video.

Tot volgende week…het laatste hoofdstuk.

Avalvideo.
 
Opgeslagen in 3 kasten - kast 1 - de grote flessen-kast
 
Kast 2 - flesjes, pizza's, yorhurtemmertjes.
 
Kast 3 - alle andere zooi.
 
Ravage - 14 flesjes naar de andere wereld
 
Tadaaaaa
 
Tadaaaa
 
 
Detail
 
Detail 

En de buuf was er ook.

Vruchtensap.

Detail

Detail

Detail

Bijna alles tegelijk - alles tegelijk paste niet op de foto.
Rare man voor het raam.




 

4 opmerkingen:

  1. Ha, ha, ha! Ik denk niet dat ik je terug wil!!!!! Wat een zootje.
    En jij denkt dat die schoonmakers geen extra sleutel hadden en dit gerapporteerd hebben aan hun baas. In een goede crimi ga je als zeer gestoorde figuur aan het moorden.....

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Oh ja, wat ik nog niet verteld had.....I do wish we could chat longer, but... I'm having an old friend for dinner.

    BeantwoordenVerwijderen
  3. oooooo, creepy, wat heeft dat land met je gedaan!!!

    BeantwoordenVerwijderen