vrijdag 18 april 2014

3-7 weer een periode voorbij

Vorige week heb ik over mijn waterpijp geschreven, maar waar ik het niet over gehad heb is dat ik 'm ook uitgeprobeerd heb. Het was even aanmodderen, maar ik heb het onder de knie. De tabak die gerookt wordt ligt in een klein soort vergiet van gebakken klinker (waar ze ook straatstenen van maken) waaroverheen aluminium folie gespannen wordt. Op het (zelf te perforeren) folie worden gloeiende kooltjes gelegd. Door te zuigen aan de slang wordt de hitte van de kooltjes over de tabak heen geleid, die vervolgens gaat smeulen en daar onstaat de rook. Het is lastig uit te leggen, maar als je op internet zoekt op "hoe rook je een waterpijp?" dan kom je wat voorbeelden tegen. Het moeilijkste is het aankrijgen van de kooltjes. Net zoals bij een bbq. Door zelf een schoorsteentje te creƫren op het topstukje kreeg ik het voor elkaar om de kooltjes gloeiende te houden (je bent techneut of je bent het niet). Dat de kooltjes het lastige onderdeel zijn bleek vorige week ook toen we een professional aan het werk zagen. Hij had gewoon een vuurpot bij zich waaruit ie gloeiende kooltjes kon halen. Al met al levert zo'n waterpijp pakweg 2 uur rookplezier. Geen overmatige rook hoor, gewoon af en toe een trekje nemen.

Vorige week vrijdag heb ik hier de eerste zandstorm meegemaakt. Ik had mijn wekelijkse verhaal nog maar net af toen het ontzettend hard begon te waaien. Binnen een kwartier was het zicht grotendeels verdwenen. Nu zijn er ergere voorbeelden te vinden op internet, maar deze storm maakte nu al indruk. Aan de achterzijde van de flat kon ik de overkant van de zandvlakte niet meer zien (500 m verderop). Het opvallende was dat het zomaar uit het niets begon te waaien. Nog opvallender was de ochtend erop. Ik heb het hier nog niet zo helder meegemaakt. Je kon vanaf de compound de torens in het centrum van de stad zien, ongeveer 15 km verderop. Normaal mag je blij zijn als je 5 km ver kunt kijken.

Op verzoek van Hettie wat beelden van de supermarkt van de compound. Deze is een paar weken geleden opengegaan en heeft sterke gelijkenis met een campingwinkel, maar dan zonder ballen, zwembanden, hengels, sportspulletjes etc. Wel even het scherm draaien want ik had de camera op zijn kant vast. Er schijnt een app te zijn die dit automatisch voorkomt, maar die kost geloof ik 12 Euro. Wat opvalt in de supermarkt zijn de grote aantallen van een bepaald soort product. Bijvoorbeeld 100 soorten ananas in blik, meer dan 100 verschillende soorten mexicaanse sauzen en veel kattenvoer (nog geen domestic poes hier gezien). Wat ook wel leuk is zijn de vele soorten Bonny, zie het filmpje. Mijn achterbuurvrouw heet Bonny, vandaar. Grote Bonny, kleine Bonny, melk-Bonny, chocolademelk-Bonny, koffiemelk-Bonny, Bonny in blik, Bonny in een flesje. Ik heb haar in het verleden al eens een fotootje gestuurd, maar dat er zoveel was, was me nog niet eerder opgevallen. Ze hebben daarnaast ook de vreemdste smaken vruchtensap zoals wortel-sinaasappel, gember-bessen-mango, granaatappel-mango. Niet helemaal mijn smaak.

Zo dat was het weer voor deze week. Volgende week ben ik er even niet, want ik ga vanaf morgen met Hettie en de mannen een weekje vakantie vieren in Dubai. Mijn halfjaardag vieren en even een andere cultuur opsnuiven. Zal wel cultuurschok worden.

Tot slot nog even de temperaturen van afgelopen week, alles in graden Celsius.
12-04: 32
13-04: 34
14-04: 36
15-04: 40
16-04: 38
17-04: 39
18-04: 40

Tot over 2 weken.

Zandstorm view vanaf voorzijde flat
 
Supermarkt, niks bijzonders eigenlijk.
Het lijkt alsof het beeld niet gekanteld hoeft te worden.
 
100 soorten ananas in blik
 
Ode aan Bonny
 


2 opmerkingen:

  1. Beetje vaag, de ode aan Bonny, maar best een grote campingwinkel! Dat ze daar nou geen zwembanden hebben!

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Ik zie het, ik zal het filmpje vandeweek even over doen.

    BeantwoordenVerwijderen