zondag 13 juli 2014

5-2 Ramadan

Zoals ik vorige week al aangaf ga ik deze keer wat schrijven over de Ramadan in een streng Islamitisch land. Maar voordat ik ertoe overga eerst natuurlijk het verhaal van de trotse ouders en broers die het heuglijke nieuws mochten ontvangen dat Bart voor zijn HAVO geslaagd is. En niet zo'n klein beetje geslaagd ook. Een hele mooie cijferlijst. De diploma-uitreiking was door de school leuk aangekleed met voor iedere leerling een leuk woordje. Bij Bart werd verteld dat ie de enige leerling was die in 4 HAVO de excursie naar de Rotterdamse haven leuk vond. Niet zo verwonderlijk natuurlijk, want hij gaat vertrekken naar het Maritiem Instituut Willem Barentz op Terschelling om zich daar het zeemansleven eigen te gaan maken. Ja, ja, meneer gaat het huis uit. Snif, traan.

Bij mijn terugkomst in Riyadh was inmiddels de Ramadan aangebroken. Het is Ramadan iedere negende maand van de Islamitische maankalender, wat inhoudt dat de Ramadan zich ieder jaar zo'n 10 dagen naar voren verplaatst. Voor het noordelijk halfrond natuurlijk op dit moment behoorlijk pittig, want de daglichtperiode is behoorlijk lang. In Riyadh valt dat dan weer mee, de zon komt op omstreeks 5 uur en gaat onder om ongeveer 18.45 uur. Gedurende de daglichtperiode mag er niet gegeten, gedronken of gerookt worden. De Moslims beschouwen de Ramadan niet als een beproeving maar zijn vereerd er aan te mogen en kunnen deelnemen. 28 dagen vasten, 28 dagen met aandacht voor de mensen die het niet zo breed hebben, 28 dagen van gezamelijk eten gedurende het donker, 28 dagen delen. De wet schrijft voor dat Moslims gedurende de Ramadan alleen hoeven te werken van 9 uur 's ochtends tot 3 uur 's middags. Voor ons als niet Moslims geldt dat we niet in het openbaar mogen eten, drinken en roken. Op het kantoor is er een kamertje voor ons ingericht waar we wat kunnen drinken en eten. Roken mag binnen sowieso niet, buiten roken ook niet, voor de rokers is in de kelder van het gebouw (tevens parkeergarage) een achteraf hoekje beschikbaar. In het lokale nieuws wordt gepredikt dat de Ramadan een mooie periode is om foute gewoontes af te leren (als je bv. wilt stoppen met roken). Opvallend, en dit heb ik gelezen in het openbare nieuws, is dat maar liefst 40% van het afval in deze periode bestaat uit voedsel, 5000 ton per dag. Oorzaak: men koopt veel meer want men heeft meer trek als men boodschappen doet (ogen groter dan de maag), iedere dag worden verse maaltijden klaargemaakt (geen kliekjes) en iedere dag wordt teveel eten klaargemaakt want er kan een onverwachte gast langskomen die dan mee kan delen in het eten (er worden per dag 4 miljoen borden eten weggekieperd). In de KSA wordt in deze maand 20 miljard aan boodschappen gehaald, tegen normaal 6 miljard per maand. Tot zover even de statistiek. In de praktijk betekent de Ramadan dat het dag-nacht-ritme omgedraaid wordt. Overdag wordt geslapen, 's nachts geleefd. Voordeel is dat het veel rustiger is op de weg, maar dat degene die op pad zijn zich dan ook helemaal uitleven. Er is een officiële waarschuwing om tegen het einde van de dag niet de weg op te gaan. Het aantal verkeersongevallen stijgt in deze periode dramatisch (concentratieverlies en nog kortere lontjes).
Om bij deze waarschuwing aan te sluiten, we hebben vanaf vorige week eigen auto's ter beschikking gekregen. Nog niet allemaal, maar zo'n 20 à 25 mannen mogen zich gelukkig prijzen. Hier ben ik er eentje van (zie bijgaande foto van mijn bolide). Een leuke foto Ford Escape (waaruit weet ik nog niet), wel passend bij mijn vorige auto in Nl (ik hoef maar twee letters om te draaien). Ik had eigenlijk een worteloranje auto besteld, maar die worden hier niet geleverd. Hou het er maar op dat ik een goed WK-inzicht heb :-). De eerste rit heb ik het stervenskoud gehad. Ik had de airco op zijn laagst gezet, want de auto had in de volle zon gestaan, en tijdens de rit wist ik niet hoe ik die airco uit moest zetten. Kon ook niet uitgebreid gaan onderzoeken, want het rijden hier vraagt de volle concentratie. Het was lang geleden dat ik het zo koud heb gehad. En ik ben nu dan dus ook verkouden.

De WK natuurlijk vanaf vanavond afgelopen. Ook de wedstrijd tegen Argentinië hebben we op de ambassade gezien, met natuurlijk de minder geslaagde afloop. De wedstrijd om de derde plaats werd niet op de ambassade georganiseerd, ik heb hem ook niet gezien. Na een weekje met 4 hele korte nachten en een poolparty op vrijdag lag ik er gisterenavond om 6 uur in. Even een uurtje eruit geweest om wat warms te eten en daarna weer terug. Tsja, je moet af en toe aan jezelf denken. De pesterijtjes op het werk om de verloren wedstrijd vallen mee, alleen een Libanees probeerde het vandaag. Ik heb 'm maar gelijk gegeven, want Libanon heeft toch nog nooit een finale verloren?

Dan nog de temperaturen van de afgelopen dagen (vanaf 30-06): 43-44-44-43-43-44-44-43-44-44-44-43-43-43, heel saai eigenlijk.

Tot volgende week.

Illuster gezelschap voor vertrek naar NED-ARG.
 
Op de ambassade wedstrijd kijken.
 
Mijn bolide.
 


Geen opmerkingen:

Een reactie posten