vrijdag 9 mei 2014

4-2 nog even Dubai

Nog eventjes een keertje terug naar Dubai. Er is nog zoveel te vertellen. En ik kan eindelijk mijn filmpjes vanaf de Burj Khalifa, die ik in januari gemaakt heb, plaatsen. Ik had ze thuis nog niet laten zien, de verrassing moest natuurlijk een beetje bewaard blijven.
We zijn in Dubai natuurlijk ook een keer met de metro geweest. Openbaar vervoer in zijn algemeenheid vind ik een prima voorziening, maar het is weleens lastig als het een vervoermiddel blijkt te zijn dat je komt ophalen op een plaats waar je niet wilt vertrekken en brengt naar een plaats waar je niet naar toe wilt. Het voor- en na-traject is het complicerende deel van een overigens snelle wijze van vervoeren. Ik had voor de familie een auto gehuurd (slechts 20 Euri per dag voor een VW Jetta) om juist dat voor en natraject te versoepelen en het gesjouw met koffers te voorkomen. Maar de ene dag dat we naar Dubai Mall gegaan zijn, zijn we met de metro gegaan. Ons hotel zat zelf op de hoek van de Mall of Emirates en beide Mall's hebben een metrostation, dus geen voor- en natraject en dan legt de auto het snel af. Het opvallende aan het metrosysteem van Dubai is dat er geen machinist aanwezig is. Een systeem met volautomatische besturing, je kunt zelfs helemaal voorin staan. Afhankelijk van de bevolkingsdichtheid (catchment area) zijn er weinig of juist meer stations. Erg creatief met de naamgeving van de stations zijn ze niet geweest. Waar we in Europa gewend zijn aan namen gerelateerd aan wijken of straten, hebben in Dubai vele stations aparte namen zoals Noor Bank, First Gulf Bank, Bur Juman of Golden Tulip Al Barsha Sharaf. Allemaal gesponsorde bedrijfsnamen, niets geen wijken o.i.d. Tussen twee stations hoor je dan "El mehappel kordi maggija Noer Bank" (geen idee hoe je het schrijft, maar zo klinkt het), "The next station is Noor Bank". Lijkt me leuk om dat in Nederland ook te doen, "Het volgende station is Tandarts Wortel" of "Het volgende station is het eindstation DELA". Ook in de wijknamen zit weinig creativiteit, bv. Al Barsha 1, Al Barsha 2, Al Barsha 3, Jumeira 1 t/m 3 etc. Een gemiste kans m.i. Je wilt een stad, je wilt het groots en snel, van alles het mooiste, luxste, geld geen probleem en dan vergeet je een paar puntjes op de i te zetten...
De architectuur van de gebouwen bevat minder eentonigheid, gekker dan gek is soms het motto. Er zijn hele saaie wijken bij, die aan de andere kant door hun volhoudende eentonigheid toch weer indruk maken. Wat te denken bijvoorbeeld van ca. 30 welhaast identieke woontorens van pakweg 150 m hoog vlak naast elkaar. Ook een getordeerd gebouw valt op, ik heb er helaas geen foto van. Wel een fotootje van een soortgelijk gebouw dat op dit moment in Riyadh in aanbouw is. De torsie natuurlijk nog wat sterker dan in Dubai, baas boven baas. Als je goed kijkt zie je dat alleen de gevel "tordeert", de kern is mooi recht.
Tot zover Dubai, ik mag er binnenkort weer heen voor mijn 30 dagen visarun. Heel vervelend zo'n strand.
Vandeweek nog even met een Koreaanse collega over Dubai gehad. Hij wil er ook heen. Zijn familie komt binnenkort vanuit Seoel deze kant op en hij overweegt "The loute via Dubai befool coming to Liyadh". Een alleraardigste collega, komt op Al Bustan wonen, maar ziet als bezwaar dat hij dan zijn collega's ook in het weekend gaat tegenkomen "Al Bustan is nice but then I see you on Fliday too". Ik heb 'm even gerustgesteld dat we als het even kan, op vrijdag niet over het werk praten. Overigens kom je hier heel weinig Koreanen tegen, alhoewel er toch een hele hoop wonen. Geen idee wat ze uitspoken tijdens hun vrije dag, misschien wel de hele dag uitgeteld op de bank. Zal ze het morgen eens gaan vragen.
Vandeweek ook wat minder nieuws gehad over mijn stations. De beoogde vergroting van de overkapping gaat hoogstwaarschijnlijk niet door. Daar waar ons altijd verteld is dat geld geen enkel probleem is, hebben we nu de opmerking teruggekregen dat het te duur is. Of zoals een Engelse collega zei: "Money is never an issue until the moment you've asked for it". We gaan afwachten, 100% zeker is het nog niet, maar het zit er niet ver vandaan. Maakt niet uit, 5 ton ontwerpkosten verder (worden hopelijk wel betaald), 3 maanden in de vertraging (krijgen we er hopelijk wel bij), maar we blijven lachen (onbetaalbaar). Als de hele handel geannuleerd wordt gaan we terug naar de grote dame met het kleine hoedje, waar ik al eerder over schreef. Eens kijken of we daar een mooie bijnaam voor kunnen verzinnen.

Tot volgende week.

Vanaf Burj Khalifa, 454 m hoogte.

"Getordeerde" toren.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten