zaterdag 31 mei 2014

4-5

Sinds enkele weken hebben we Saudische dames werkzaam bij FAST. Volgens de Saudische wet moet een bepaald percentage van het personeel bestaan uit Saudiërs zelf en om hier aan te voldoen is er personeel geworven. In eerste instantie wel een enigszins vreemde gewaarwording. Ons was verteld en dat kun je ook in diverse boekjes lezen dat een vreemde een Saudische vrouw niet mag aanspreken of aanstaren. Je moet haar man of mannelijke begeleider aanspreken, maar niet de vrouw zelf. Maar ja, dat wordt natuurlijk lastig in een werksituatie waarbij de dames een actieve rol spelen op de administratie. Het probleem is opgelost. De dames is tijdens het sollicitatiegesprek verteld dat communicatie met niet Saudische mannen tot de werkzaamheden behoort. Blijft het probleem over dat je als niet Saudiër een gesluierde dame moet aanspreken terwijl je van de restricties op de hoogte bent en er niet door in de problemen wilt komen. Ook dat probleem is opgelost...gewoon doen. En dan blijkt dat een aantal dames er helemaal geen probleem mee hebben, ze ratelen wat af, en een aantal zijn er zelf ook onzeker over. Wat verwacht zo'n niet Saudiër nu van je?
Op het moment dat wij het werk tijdelijk willen verlaten i.v.m. bijvoorbeeld een vakantie, moet we een zogeheten leave application invullen en laten ondertekenen. De dames bewaren die ondertekende formulieren. Nu hebben we bij Strukton het ondertekende formulier weer nodig om vliegtickets aan te vragen. Ik wilde dus graag een kopie van mijn ondertekende formulier hebben. Dat had wat voeten in aarde. Na enig zoeken had ze die van juni gevonden. Ik keek op het formulier en zag dat het de mijne niet was, maar die van een collega met, net zoals ik, een naam bestaande uit 3 delen met ook het tussenvoegsel "van". Toen ik haar liet zien hoe ik wel heette slaakte ze een diepe zucht: "It all looks alike". Grappig, maar voor haar is dat natuurlijk zo. Vreemde karakters en dan moet je ze ook nog uit elkaar zien te houden. Omgekeerd hetzelfde, ik zit hier nu 7 maanden, maar aan het Arabische schrift kan ik nog steeds geen touw vastknopen.

Vorige week hebben we hoog bezoek gehad uit Nederland. De voltallige directie van Strukton International inclusief de eigenaar van Strukton waren hier op bezoek. De directie komt hier wel vaker (eens per 6 weken), maar de eigenaar, Gerard Sanderink, had ik nog nooit persoonlijk ontmoet. Wel goed dat ie geweest is. Investeren in een vreemd land is een ding, maar aandacht geven aan de mensen die moeten zorgen dat die investeringen rendement opleveren, is erg belangrijk. De steun is absoluut noodzakelijk. Het geeft je een gevoel dat je gezien wordt en niet zomaar een schakeltje bent in een groot geheel. Het meerdaagse bezoek werd afgesloten met een gezamelijk diner hier op de compound, waarna in de aansluitende nacht de hele club in een en hetzelfde vliegtuig vertrok terug naar Nederland. Als daar geen vertrouwen in de luchtvaartmaatschappijen uit spreekt....

Vandeweek is mijn persoonlijke temperatuurrecord verbroken. Stond het op 42 graden, ooit in een warme zomer in Frankrijk, het is inmiddels bijgesteld naar 44 graden. Gisteren bereikt. Op zich is de hitte goed te weerstaan zolang je maar uit de buurt blijft van bijvoorbeeld asfalt of de galerij van het appartement. Zo'n galerij voelt echt alsof je net een hete oven opendoet en asfalt alsof je op de ovenplaat zelf loopt. De luchtvochtigheid is extreem laag, gisteren 6%, waardoor het echte hitte wordt en het niet benauwd aanvoelt. We zijn ook gewoon bij het zwembad geweest, goed ingesmeerd natuurlijk (factor 50), lekker gezwommen, allemaal goed te doen. Ik heb alleen aan het einde van de middag een foutje gemaakt door nog even met mijn smikkel vol in de zon te gaan zitten. Ik dacht dat het wel kon. Binnen 15 minuten verbrand, meteen afgestraft. Vandaag nog een extra duit in het zakje gekregen van mijn meelevende collega's, "Bas, wat ben je aangebrand vandaag", "Nee hoor, het is hier helemaal niet warm, daar heb alleen jij last van". Pffff.

Tot volgende week.

Temperaturen van afgelopen week, 24-05 t/m 31-05: 42-43-42-43-43-43-44-42.


Sorry, kan het niet laten.
Toch een aangename verrassing om de dag mee te beginnen?

4 opmerkingen:

  1. he Bas,
    net ff wat een momentje gemaakt om je verhalen te lezen..wat super leuk dat je je ervaringen deelt en wat kan je toch leuk schrijven! blijven doen hoor :)
    enne...7 maanden...sjjjeeeees...time flies!
    groetjes buuf Ivonne

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Hoi Ivonne,

      Time flies when you're having fun. Het is verbazingwekkend hoe snel de weken af en toe voorbijvliegen. Zo hik (en dat zonder alcohol) je nog aan tegen werken op zaterdag en zo is het al weer donderdag. Het genieten van de vrije vrijdag gebeurt wel intensiever dan thuis genieten van het vrije weekend. Intensief genieten op m'n luie dinges bij het zwembad. Heerlijk.
      Dank je voor je reactie.

      Tot vandeweek.

      groetjes Bas.

      Verwijderen
  2. He Bas
    Bedorven wolk? Tenminste mijn melk in Baarschot ziet er na een paar dagen Spakenburg ook zo uit.
    Mooie ervaringen: Gesluierde vrouwen, vrouwen met andere leessymbolen. Volgens mij kun jij lezen en schrijven met dames (ongeacht hun kleding), gaat geen probleem worden.
    7 maanden zitten erop. Volgende week even naar huis voor inhuldiging oudste zoon. Apetrots zul je er weer staan. Ik verheug me al op de meet en greet met Bassie. CU next week.

    Cees

    BeantwoordenVerwijderen
  3. He Ceessie,

    Bedorven melk of smeltend ijs, wolken blijven me verbazen. Zolang ze maar ver boven de grond hangen en niet te veel zweten, is het goed.
    Opvallend dat je met 49 jaren je toch nog een beetje opgelaten voelt. En dan niet omdat ze ergens begin 20 is, maar alleen maar omdat er geen visueel gesprek mogelijk is en je maar moet afgaan op ogen en het moment dat ze zelf wat gaan zeggen, als ze al wat gaan zeggen. Gelukkig heeft die ene dame zelf ook veel behoefte aan gesprekspartners en ze lijkt wel blij te zijn om met andere culturen in aanraking te kunnen komen. Maar dat is dan weer een veronderstelling, want zeker weten doe je het niet.

    See you vandeweek.

    groetjes Bas.

    BeantwoordenVerwijderen