zaterdag 24 mei 2014

4-4 divers 2

Onlangs zijn we bij de Arabische uitvoering van de brandweer geweest, genaamd Civil Defense. Een machtige organisatie, want als zij geen groen licht geven, gaat het feest niet door. Aanvullende eisen van hen zijn gebruikelijk, omdat ze nou eenmaal bepaalde principes hebben. Geen verschil met Nederland dus. Je bent verantwoordelijk of je bent het niet.
De binnenkomst in het gebouw is bijzonder, naast de portier staat een wacht met een machinepistool. Ik denk dat je nog wel een keertje extra nadenkt over een mogelijk bezwaar, kortom niet protesteren als je het niet eens bent met het oordeel over je dakkapel. De man lacht overigens, het lijkt alsof hij in de gaten heeft dat wij zo'n welkom niet verwacht hadden. We worden overigens prima ontvangen. Na wat omzwervingen door het gebouw waarbij het lijkt alsof men op zoek is naar mensen om evenveel deelnemers te kunnen afvaardigen als waarmee wij zijn komen opdraven, worden we uiteindelijk in een prachtig aangeklede vergaderzaal ontvangen. Grote, zware tafels, ovaalvormige opstelling, heerlijke stoelen en..... een allerbelabberdste vloerbedekking met vlekken waarvan je niet wil weten waar die vandaan gekomen zijn, een groot contrast.
We mogen gaan zitten, waarbij we van de gastheer te horen krijgen dat we nog even moeten wachten op de brigadier, hij is nog in overleg. In de 15 minuten daarna komen er steeds meer mannen binnen. Allemaal geuniformeerd, allemaal strak kijkend. Uiteindelijk komt de grote baas binnen, breeduit lachend, hij heeft er zin in. Iedereen krijgt speciaal een hand en we worden hartelijk welkom geheten, ontspannend. Het valt me op dat er 6 gradaties zijn verdeeld over de 7 deelnemers van onze gesprekspartner. Er is er eentje met 0 sterren (de junior) op de epaulet, 2 met 1 ster, 1 met 2 sterren, 1 met 2 sterren, 2 hele biezen en een halve bies op de borst, 1 met 2 sterren en een rode boord, 1 met 3 sterren en 2 hele biezen en 1 halve bies op de borst en een rode boord en eentje met 3 sterren, 2 hele biezen en 2 halve biezen en een rode boord. Die laatste lijkt me de hoogste in rang, maar nummer 2 voert het woord. Hij spreekt Engels, de andere waarschijnlijk niet. Aandachtig wordt geluisterd naar onze presentatie, na afloop neemt nummer 2 het woord. Gedurende het gesprek voegt junior op een gegeven moment wat toe, waarna nummer 2 hem op een hele nette wijze uitlegt dat hij het bij het verkeerde eind heeft. Hij moet het nog leren. Wat later herhaalt dit zich, waarbij junior wel een rake opmerking heeft. Nummer 2 wordt enthousiast, geeft aan dat ie gelijk heeft met zijn commentaar en dat wij daar goed op moeten letten. Ik heb in de gaten dat junior het niet begrepen heeft en zijn baas dus ook niet, maar ik laat het maar zo. Komt wel goed en ik weet niet of je nou moet gaan discusiëren met deze heren of niet. Goodwill kweken is erg belangrijk. Na afloop verlaten nummer 1 en 2 als eerste de zaal, waarbij junior nadrukkelijk een schouderklopje en een hand krijgt van de baas. Goed gedaan jochie, jij komt er wel. Prachtige ceremonie en een hele strakke hiërarchie.

Afgelopen donderdag en vrijdag ben ik weer even in Dubai geweest. Alweer bijna 30 dagen aaneengesloten in het land en dat betekent even wat stempeltjes halen. Je kunt in 1 dag op en neer, maar ik had besloten er een dagje aan vast te plakken en te genieten van 2 dagen strand. 's Avonds in het hotel besluit ik even naar de bar te gaan om te genieten van een goudgele vriend. Raak ik daar in gesprek met een Zuid Afrikaan met Nederlandse voorouders waarbij hij nu al weer 10 jaar in Dubai woont en keukens van hotels managed. Nee, naar Saudi gaat ie van z'n leven niet meer. Voorgoed genezen na live een terechtstelling meegemaakt te hebben. Dubai is voor hem het beloofde land. Heel veel geld verdienen, een stad met ongekende mogelijkheden. Verder volgt een gezellige avond, we doen inspiratie op over het managen van teams en nogal wat bier later lig ik om 2 uur in bed. En dit terwijl ik eigenlijk van plan was om vroeg te gaan slapen, want ik was al op sinds 4 uur in de ochtend. Maar ja, op het strand kun je ook uitrusten.
Bij terugkomst in Riyadh werd ik voor het eerst geconfronteerd met de willekeur van de douane. Tot dusver was het me altijd mee gevallen, maar nu, de zevende keer, pakte het anders uit. De GCC kassa (GCC=Gulf Country Citizin) liep vlot door (zoals gebruikelijk), de kassa's (6) voor de Pakistanen liepen helemaal niet door (ook gebruikelijk) en bij de andere kassa's (4) moet je een beetje geluk hebben. Nou het leek alsof de man van mijn kassa voor het eerst paspoorten zag. We (een collega en ik) probeerden nog van rij te wisselen, werden teruggewezen, om uiteindelijk na 5 kwartier de vraag te krijgen van een langslopende douanier of we nieuw waren of voor een visarenewal in de rij stonden. Enfin, 5 minuten later geregeld, stempeltje erbij.
Het zoeken naar onze chauffeur duurde ook nog enige tijd, omdat we een misverstand hadden wat nou de exit was. Hij dacht de vrije zone na de douane, terwijl wij dachten de uitgang van het gebouw. Toen we 'm gevonden hadden, zei hij tegen ons dat er nog iemand opgehaald moest worden. Wij tweeën en nog iemand. Moest ook uit Dubai komen. We keken elkaar niet begrijpend aan, maar een blik op zijn lijst was voldoende. Hij moest ook nog een Adelbert van Aart meenemen....

Tot volgende week.

Temperaturen periode 17-05/24-05: 37-38-39-41-41-42-38-42 (42 en 38 zijn in Dubai gemeten). Voor de hele komende periode worden er alleen maar temperaturen boven de 40 graden voorspeld!!
Pffff.


Bloeiende bomen bij het strandpark in Dubai.

4 weken nog niets van te zien en nu....

2 opmerkingen:

  1. Hoi Bas,

    Bedankt weer voor je altijd opwekkende verslagen. Met een brede glimlach
    op mijn gezicht zit ik achter de pc dit antwoord te sturen.
    Het ga je goed, jongen, liefs Marian

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Hoi Marian,

    Dank je voor je reactie.
    Zo'n brandweer is bij ons natuurlijk over het algemeen al een macho-gebeuren, maar hier worden ze op handen gedragen. Vorige week zijn hier bij een brand 14 expats om het leven gekomen. Staat in de krant dat de brandweer goed, snel en krachtig heeft opgetreden....Ik bedoel maar.

    Liefs van je broertje.

    BeantwoordenVerwijderen