vrijdag 1 november 2013

Week 1 zit er op

Hallo allemaal, daar ben ik weer. Ik ga proberen iedere vrijdag wat te schrijven, dat is voor mij de meest geschikte dag. Vrijdag is namelijk mijn hele weekend. Ja,ja, een zesdaagse werkweek, waar zijn de tijden van vroeger?
Ik was vorige week gebleven bij het boodschappen halen. Dat hebben we inmiddels 3 keer gedaan in twee verschillende shopping mall's. Vergelijk de supermarkt in de mall met een Franse winkel in de wei. Gigantisch groot en ze hebben bijna alles...behalve lucifers om het gas aan te steken. In deze winkels kom je de in abaya geklede vrouwen het meest dichtbij tegen, want ze staan natuurlijk in hetzelfde schap te snuffelen. Ze hebben wel iets van een arogantie over zich want ik heb het inmiddels twee keer meegemaakt dat ze nogal nadrukkelijk aan het voorkruipen waren. De eerste keer werd ik gered door een mannelijke (uiteraard) verkoper die me naar een andere afweegbalie trok en de tweede keer zaten er tussen mijn spullen op de band ineens de spullen van een Saudische die dacht wel even tussendoor te kunnen. Ook toen weer gered door wederom een mannelijke verkoper.
Boodschappen doen is wel doorwerken, want de winkels zijn dicht tijdens het avondgebed dat valt 1,5 uur na zonsondergang. Als je in de winkel bent, heb je pech en kun je een half uur wachten. Wij arriveren er na werktijd, plusminus om 18 uur en dan hebben we dus een dik half uur om zaken te doen.
Bijna alle spullen in de supermarkt zijn van een tweetalige tekst voorzien, Saudisch en Engels, met de Saudische kant naar voren. Dus Thijs, je kunt hier genoeg flessen draaien :-). Shoppen is hier niet duurder dan in Nederland, sommige artikelen zijn aan de prijs, maar andere juist weer niet. Met name vlees en brood zijn goedkoop.
De werkdagen zijn overigens toch wel pittig lang. Vroeg op 5.30 uur, 6.30 vertrek met het busje, 7 uur beginnen, 17.30 weer in het busje, 18 uur thuis. Eigenlijk ook weer niet afwijkend van mijn Nederlandse tijden, maar toch is het vermoeiender. Wellicht omdat we op een grote zaal zitten zonder enige akoestische voorzieningen en waar dan regelmatig 10 gesprekken en een vergadering tegelijk plaatsvinden.
Het is wel vreemd om zaterdag en zondag te werken met het idee dat om 7 uur SA-tijd in NL nog iedereen ruim ligt te maffen. Maar goed, ik heb vanochtend een paar uur bij het zwembad gezeten, gelegen en gezwommen bij een aardige temperatuur van 30 graden. Dat hebben jullie weer niet.
Wat me keer op keer blijft verbazen is het verkeer hier. Ik heb vandeweek aan onze chauffeur gevraagd hoe het hier zit met de verkeersregels. Die zijn er niet!!! Degenen met de langste ... gaat het eerste of althans degene die denkt dat ie de langste ... heeft, drukt gewoon door. Onvoorstelbaar. Sta je aan het stoplicht te wachten komt er op de vluchtstrook rechts naast je nog iemand aanrijden, zet z'n auto er schuin voor, om vervolgens bij groen licht linksaf te slaan, drie rijbanen cross over. 2 keer toeteren...klaar. En ze vinden het nog normaal ook.
Ook een leuk gesprek gehad met de chauffeur over autorijden voor vrouwen. Hij keek ons aan of we wel serieus waren. Nu is onze chauffeur toch een redelijk progressief uitziende, studerende, jonge Saudi, maar hij was heel duidelijk. Vrouwen autorijden? Dat kan helemaal niet, dat is niet goed, nergens voor nodig, dat zou alleen maar voor de fun zijn en dat is overbodig. Vervolgens kregen we te horen dat we de cultuur niet kennen en toen onze directeur meldde dat hij toch al 18 jaar in Saudi zit ook nog dat we de taal niet spreken. We hebben het er maar bij gelaten. Nog een quizvraag voor jullie. Wat doe je als je bij een rotonde aan komt rijden en je moet eigenlijk 180 graden rond, dus naar de tegenstelde richtig? Het volgende antwoord is fout: je rijdt de hele rotonde rond om vervolgens de afslag te nemen zowat daar waar je erop gekomen bent.

Zo dat was het weer voor deze week. Volgende week zal ik wat meer over het werk vertellen, want we hebben gisteren een site visit gedaan.
En Eureka, ik ben er in geslaag een foto toe te voegen.
Ik ga 'm even opslaan en als dat lukt voeg ik zo nog even een stukkie toe met alleen maar foto's.

groetjes Bas.
                                                              Uitzicht uit mijn raam.

2 opmerkingen:

  1. He Bas,
    eindelijk!! Jij publiceert en ik lees. Voel me nu een beetje zoals andere mensen zich moesten voelen toen ik op weg was naar SdC. Een soort voyeur, wel genieten maar niet de lasten. Iedere avond mijn eigen vertrouwde omgeving. En jij maar slapen in dat grote airco appartement.
    Jij bent op weg en verbaasd je over van alles, ik zit in Baarschot, eerste dozen uitgepakt en verbaas me ook. Geen TV, geen internet, geen water. Nada noppo. Wat dat betreft lijkt het wel een beetje een Sahara hier, alleen de temperatuur is koeler. Internet doe ik nu via telefoon, en digitenne gaat hem niet worden.
    Ik zal binnenkort ook wat foto's sturen van mijn uitzicht. Da's iets anders dan een zandbak. Ook van 1 hoog.
    Wat betreft vrouwen die autorijden. Begreep vorige week dat er vrouwen daar waren veroordeeld omdat ze auto reden. Expres uitgelokt, maar toch. Cultuur is het grote toverwoord. Voordringen wat vrouwen doen? Ik ben bijna niet anders gewend. Doen ze vaak. Althans ze willen heel graag voorgelaten worden. En gaan er dan maar vast van uit dat dat goed is.
    Lange dagen, korte nachten en lange werkweken. Maar ja, als je niet hoefde te werken, had je dan ander dingen te doen? Begreep op voorhand van je dat er alleen maar executies of terechtstellingen te zien waren, en daar keek je niet echt naar uit. Kortom: ledigheid is des duivels kussen.

    Maat het gaat je god en met belangstelling lees ik je ervaringen en verhalen. Ik pak vanavond nog een whiskey op jouw gezondheid.

    Groeten Cees

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. He Ceessie,

      Je hebt nog een antwoord van me tegoed.
      Ben wel benieuwd naar jouw foto's vanaf 1 hoog. Inmiddels al een beetje gesettled? Al voorzien van de benodigde of nodige communicatiemiddelen of is alleen de postduif nog maar actief? Ik geloof dat ze er hier vanuitgaan dat iedereen post stuurt via e-mail, want een traditioneel postsysteem met iets van brievenbussen op straat is not done, bestaat gewoon niet. De meeste straten hebben ook geen naam en de meeste huizen ook geen nummer. Ze duiden het hier aan als het derde huis naast de Tamimi-market of bij de Granada Mall rechstaf en dan 3 kameelminuten lopen (kameel 3 jaar oud, mannelijk geslacht, goed getraind).
      Ik hoop dat je Whiskey je gesmaakt heeft en dat je er nog een paar extra genomen hebt.

      Verwijderen